قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۹ شهریور ۱۴۰۳) بورس در انتظار رئیس جدید، سبزپوش شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۹ شهریور ۱۴۰۳) تحقق درآمد‌های عمومی خراسان رضوی نسبت به سال ۱۴۰۲ کمتر است کاهش ۱ تا ۱۲ میلیون تومانی قیمت خودرو‌های داخلی (۱۹ شهریور ۱۴۰۳) + جدول قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۹ شهریور ۱۴۰۳) انعقاد ۱۵۰ قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک صنعتی خادم‌الرضا(ع) زوایای جدید از افشای حقوق و پاداش نجومی هیئت‌مدیره بانک‌ها (۱۹ شهریور ۱۴۰۳) بازار سیاه فروش حواله خودرو دوباره به راه افتاد | خرید حواله خودرو چه خطراتی دارد؟ + تصویر افزایش قیمت نان در مشهد و خراسان‌رضوی قطعی است | افزایش قیمت نان ۲۵ درصد خواهد بود قیمت امروز انواع میوه و صیفی‌جات در مشهد (۱۹ شهریور ۱۴۰۳) | نارنگی، محصول جدید میوه‌فروشی‌ها، چند؟ نرخ جدید انواع نان در تهران اعلام شد + نرخ‌نامه مسکن‌های ۲۵ متری، عاملی برای نابودی خانواده نماینده مجلس: عشقی، رئیس سابق سازمان بورس، باید محاکمه شود ذی‌نفعان رانتی، عامل افزایش مصرف بنزین مهم‌ترین مطالبات کارآفرینان خراسان رضوی از دولت چهاردهم پرداخت بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات طی ۵ ماه در خراسان رضوی نرخ خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۳ تصویب شد+جزئیات عرضه ملزومات تحصیلی در نمایشگاه عرضه مستقیم کالای پاییزه در مشهد+ویدئو نمایشگاه فروش پاییزه مشهد در میان استقبال مردم شروع به کار کرد (۱۸ شهریور۱۴۰۳) سخنگوی دولت: مدیران بورس باید وام میلیاردی را عودت دهند آیا قیمت طلا در مسیر افزایش است؟ | پیش‌بینی قیمت طلا و سکه فردا (دوشنبه، ۱۹ شهریور ۱۴۰۳) خبر جدید درخصوص واریز مرحله سوم سود سهام عدالت (۱۸ شهریور ۱۴۰۳) خدمات رفاهی کارمندان دولت افزایش می‌یابد خبر خوش رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص پرداخت مطالبات گندم‌کاران (۱۸ شهریور ۱۴۰۳) آخرین مهلت استفاده فعالان اقتصادی از بخشودگی جرائم مالیاتی اعلام شد
سرخط خبرها

بازار سیاه فروش حواله خودرو دوباره به راه افتاد | خرید حواله خودرو چه خطراتی دارد؟ + تصویر

  • کد خبر: ۲۴۹۹۳۴
  • ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
بازار سیاه فروش حواله خودرو دوباره به راه افتاد | خرید حواله خودرو چه خطراتی دارد؟ + تصویر
دیروز نتایج قرعه کشی بعضی شرکت‌های خودروسازی اعلام و برنده‌های لاتاری خودرو مشخص شدند، حالا کاسبی با حواله‌های خودرو در دیوار آغاز شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، بعد از ماه‌ها انتظار، بار دیگر پیش فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودرو انجام شد و روز گذشته نتایج قرعه کشی آن اعلام و برندگان مشخص شدند. طبق مقررات وزارت صنعت، معدن و تجارت، خرید و فروش انواع حواله خودرو‌ها ممنوع است. اما طبق پیش فروش‌های گذشته خودرو، این بار نیز در برخی پلتفرم‌ها و سایت‌های آگهی‌دهنده، آگهی‌های فروش حواله انواع خودرو با قیمت‌های بالا به چشم می‌آید و کاسبی جدیدی را برای عده‌ای به وجود آورده است. 

بازار سیاه فروش حواله خودرو دوباره به راه افتاد | خرید حواله خودرو چه خطراتی دارد؟

منظور از حواله خودرو، قراردادی است که بین شرکت خودروسازی و خریدار نوشته می‌شود و بنابر آن شرکت سازنده موظف می‌شود با پرداخت وجه توسط خریدار، در زمان مشخصی خودرو را به او تحویل دهد. درحقیقت حواله خودرو به‌نوعی نشان‌دهنده مالکیت خودرو است و فروش حواله به عنوان یکی از راه‌های نقل و انتقال خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

تفاوت قابل توجه قیمت خودرو در پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده بسیار وسوسه برانگیز است و معامله گران به خوبی روی این وسوسه کار کرده‌اند و از خرید و فروش حواله و امتیاز خودرو‌های پیش‌فروش شده که اتفاقا جرم هم اعلام شده پول‌های خوبی درآورده اند!

پیش‌فروش یا فروش‌های فوق‌العاده ایران خودرو و سایپا که آغاز می‌شود، بازار معامله حواله در شبکه‌های مجازی جان می‌گیرد و کاسبی‌های میلیونی آغاز می‌شود. جالب اینجاست که این بازار غیرقانونی آنقدر رشد کرده که برای خودش قانون دارد تا خریدار و فروشنده متضرر نشوند و کلاه سرشان نرود! و برای اطمینان در این مسئله کار به عقد قرارداد و دریافت چک ضمانت هم کشیده است.

معامله گران در قولنامه یا قرارداد همه شرایط و احتمالات را می‌نویسند، مثلا یکی از بخش‌های مهم این قرارداد تضمین تحویل خودرو به خریدار حتی در صورت فوت معامله‌گر است. او بازماندگانش را موظف می‌کند که در این معامله به قولی دبه نکنند.

آنها حتی قبل از خرید امتیاز به شما مشاوره هم می‌دهند تا بتوانید بیشترین سود را از این بازار پر هرج و مرج ببرید.

مهم‌ترین خطرات خرید حواله خودرو چیست؟

از آنجایی‌که صنعت خودرو همواره مشتریان زیادی را به خود جذب می‌کند و خرید‌و‌فروش اتومبیل سود زیادی را برای برخی دلالان و افراد سود‌جو به دنبال دارد، ممکن است خطراتی در تنظیم این قرارداد ایجاد شود.

عدم تحویل خودرو به شما

درست است که انتقال حواله خودرو از نظر قانونی منعی ندارد، اما ممکن است شرکت سازنده، خودرو را در زمان مندرج در قرارداد به شما تحویل ندهد که در این صورت شما می‌توانید از این شرکت به دلیل تأخیر در اجرای تعهدات، خساراتی را دریافت کنید. البته مشروط به آن‌که این خسارات در قرارداد به عنوان یک شرط پیش‌بینی شده باشد. به عنوان مثال در قرارداد قید شده باشد که در صورت عدم تحویل به‌موقع خودرو به ازای هر یک روز تأخیر فلان مبلغ به عنوان خسارت به خریدار خودرو پرداخت می‌‎گردد.

نکته دیگر آن‌که ممکن است شما حواله خرید خودرو را از شخص دیگری که حواله را از کار‌خانه یا شرکت خریداری کرده است، بخرید. در این صورت یکی از خطرات خرید حواله خودرو که می‌تواند دردسر‌ساز شود این است که فرد المثنی حواله را دریافت کند و در تحویل خودرو به شما مشکلاتی ایجاد شود.

دلالان و کلاهبرداران از دیگر خطرات خرید حواله خودرو

همانطور که می‌دانیم به دلیل سود بالای فروش خودرو، دلال‌هایی در زمینه خودرو وجود دارند که با خرید‌و‌فروش غیر قانونی یا بی‌اندازه، تعادل بازار را از بین می‌برند. این افراد به دلیل تفاوت قیمتی که خودرو از زمان خرید حواله تا زمان تحویل دارد، به دنبال خرید حواله‌های مصرف‌کنندگان عادی هستند. همچنین افراد کلاهبرداری هستند که با جعل حواله خودرو یا روش‌های دیگر می‌خواهند از تقاضا برای خرید حواله خودرو سوء استفاده کنند.

منع انتقال حواله خودرو به اشخاص ثالث با قرارداد صلح

درست است که انتقال حواله خودرو از نظر قانونی منعی ندارد، اما باید توجه کنیم که آیا این انتقال از نظر طرفین قرارداد؛ یعنی شرکت‌های خودرو‌سازی و خریداران مجاز است یا خیر. پیش از این شخصی که حواله خرید خودرو را در اختیار داشت، می‌توانست با عقد صلح این حواله را به شخص دیگری منتقل کند. با گذشت زمان، حضور دلالان و کلاهبرداران برای خرید حواله خودرو از نمایندگی و فروش آن با قیمت بالا‌تر به اشخاص ثالث باعث بهم خوردن تعادل بازار عرضه و تقاضا شد. برای مقابله با این افراد سود‌جو دو شرکت قطب خودرو‌سازی کشور، امکان صلح در قرارداد خرید حواله خودرو را منع و امکان انتقال حواله خودرو به شخص ثالث را حذف کردند.

بنا‌بر‌این از دیگر خطرات خرید حواله خودرو این است که شاید فروش حواله به اشخاص دیگر توسط یک طرف قرارداد ممنوع اعلام شده باشد. از این جهت، با توجه به مواردی که مطرح شد بهتر است قبل از خرید حواله خودرو از نمایندگی استعلام بگیرید که آیا امکان انتقال حواله خودرو وجود دارد یا خیر.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->